Kristityt juhlivat yleensä suurta perjantaita Jeesuksen ristiinnaulitsemisen päivänä ja pääsiäissunnuntaia päivänä, jolloin Jeesus nousi haudasta. Pyhien kirjoitusten tärkeimmissä jakeissa sanotaan, että Jeesus olisi haudassa kolme päivää. (Katso Matteus 26:61 ; Markus 8:31 ; Johannes 2:19 .) Eräässä jakeessa kuitenkin sanotaan, että Jeesus olisi myös haudassa kolme yötä:

Sillä niinkuin Joona oli kolme päivää ja kolme yötä valtavan kalan vatsassa, niin Ihmisen Poika on kolme päivää ja kolme yötä maan sydämessä. (Matteus 12:40)

Kuinka tämä voi olla? Perjantaista sunnuntaihin voidaan pitää kolmea päivää, mutta se on vain kaksi yötä.

Olen aikaisemmin kuullut selittävän, että juutalaiset määrittelevät päivän lopun ja seuraavan alkamisen auringonlaskuksi, tai noin 12. tunti. Siksi sapatti alkoi aina perjantaina auringonlaskun aikaan. Jeesus haudattiin juuri ennen auringonlaskua tai juuri ennen sapatin alkua ( Matteus 27: 57- 61 ; Markus 15: 42-47 ; Luukas 23: 50-56 , Joh. 19: 38-42 ). Tämä selittää kolme päivää, mutta kuten toinen kommentoija huomautti, se ei vieläkään selitä kolmea yötä.

Kommentit

  • lisäksi hänet haudattiin iltapäivän iltaan (anna ’ sanoa Perjantai) ja se herätettiin uudestaan varhain aamulla (joka on sunnuntai).
  • @Pelios It ’ ymmärrettiin olevan perjantai. Ks. Luukas 23: 53–54. I ’ ve a Kuulin myös olevan todennäköisesti lähellä auringonlaskua, kun sapatti olisi alkanut, koska heillä ei ollut aikaa laittaa mausteita hautaan ennen lepoa sapattina (Luukas 23: 55-56).
  • Jos motivaationne tämän kysymyksen esittämiseen liittyy jollakin tavalla kristinuskon vastustajien esittämään ehdotukseen, jonka mukaan ” Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, ” meillä voi olla tilanne, jossa potti kutsuu vedenkeitintä mustaksi! Usein epäuskoiset syyttävät kristittyjä liian kirjaimellisesta tulkinnastaan Raamattua. Usein tämä syytös on oikea, surullista sanoa. Ironista kyllä, eikö ’ t vastustajan ’ väite ilmeisestä ristiriitaisuudesta näytä olevan liian kirjaimellinen tulkinta tekstistä ?! Älykäs tulkinta merkitsee idioomien arvostamista
  • ja puheen lukuja (tässä tapauksessa hebraismeja). Jälleen, Donallin ja Conallin sanoilla Utuben luterilaisesta satiirivideosta, ” It ’ on vähän apilan kutinaa ’ ruohonvihreä ”! Don

Vastaa

Tästä keskustelusta , jos ”kolme päivää ja kolme yötä” otetaan idiomaattisesti, se tarkoittaa 3 päivää, kuten päivän juutalaiset olisivat ymmärtäneet sen.

Nyt Katsotaanpa Jeesuksen aikaa haudassa:

Perjantai = yksi päivä.

Koko lauantai = yksi päivä.

Osa sunnuntaista = yksi päivä.

Kirjaimellisesti kolme päivää ja kolme yötä? Ei. Idiomaattisesti kolme päivää ja kolme yötä (ts. Kolme vuorokautta), kun epäpuhtausjaksoja mitattiin? Kyllä.

Kommentit

  • +1 osoittaaksesi, että kyseisen päivän muotoilun on oltava Tulisi tulkita tuon päivän käsityksen mukaan.
  • Vaikuttaa todennäköiseltä, että kukaan uskonnollinen juutalainen ei uskaltaisi lyhentää saastaista eroaikaa, koska se olisi täysin ristiriidassa periaatteen kanssa, joka koskee suojauksen tekemistä Tooran ympäri (vrt. 24 ” sai juutalaisilta 40 ripsettä miinus yksi ”).
  • Jeesus kuoli ensimmäisenä päivänä, Perjantaina klo 15 ja se olisi voitu herättää jo lauantai-iltana auringonlaskun jälkeen. Tämän vastauksen logiikan mukaisesti, johon olen samaa mieltä.
  • Kysymys koskee haudassa olemista eikä kuollutta. Jeesus laitettiin Joosefin ’ hautaan ” jopa ”, auringon jälkeen oli asettunut.
  • Kaksi yötä ja osa 3 päivästä ei ole tarpeeksi juutalaisten juutalaisuuden mukaan ’ : ” kun ilmaisu ”kolme päivää ja kolme yötä” mainitaan, se sisältää joko kaikki kolme päivää ja kaikki kolme yötä tai se voi olla puutteellinen vain päivän osissa tai yö koko jakson alussa tai lopussa, mutta ei koskaan koko päivän tai yön segmentistä 24 tunnista ”.

Vastaus

Matteuksen 12:40 sanamuoto on poikkeama. Suurin osa Uuden testamentin todistuksista on se, että Jeesus herätettiin kuolleista, ei kolmen päivän kuluttua , mutta kolmannen päivän jälkeen:

Matteus 16:21 … ja nouse kolmantena päivänä.

Matteus 17:32 … ja kolmantena päivänä hänet herätetään.

Luukas 9:22 … ja kolmantena päivänä nouse.

Luukas 18:33 … ja kolmantena päivänä hän nousee uudelleen.

Apostolien teot 10:40 … mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä

1. Korinttilaisille 15: 4 … ja että hänet kasvatettiin kolmantena päivänä

Joten jos oletamme, että Matteus 12:40 on yhteensopiva muun Uuden testamentin kanssa, ” kolme päivää ja kolme yötä ” ei voi tarkoittaa ” kolmea kokonaista päivää ja myös kolmea kokonaiset yöt ”.

Neljännen vuosisadan tutkija / pappi St. Jerome selittää Joona-kommentissa :

Mutta kysymme itseltämme tämän: kuinka hänellä oli kolme päivää ja kolme yötä maan vatsassa. Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että paraskeuen , koska auringonpimennys kuudennesta yhdeksään tuntiin, kun yötä seurasi päivä, tämä olisi kaksi päivää ja yötä, ja lisäämällä sapatti, uskoo, että meidän pitäisi laskea tämä kolmeksi päiväksi ja kolmeksi yöksi. Mutta mieluummin ymmärrän tämän synecdoche-näkökulmasta, näen koko osan: missä hän on kuollut paraskeuen ssa, lasketaanpa yksi päivä ja yksi yö; kaksi sapatin kanssa; Kolmas yö, joka syntyy Herran päivästä, otakaamme se seuraavan päivän alkuun, sillä Genesiksessä yö ei ole edellistä päivää, vaan seuraavaa päivää, toisin sanoen alkua. seuraavana päivänä, ei edellisen lopussa. Ymmärtääkseni tämän paremmin sanon sen yksinkertaisemmin: jos mies lähtee talostaan yhdeksän ja seuraavana päivänä hän saapuu toiseen taloonsa kello kolme. Ja jos sanon, että hän on ollut kaksi päivää matkalla, minua ei nuhdella valehtelijana, koska hän ei ole käyttänyt kaikkia kahden päivän tunteja, vaan vain osan matkalleen. Siitä huolimatta tämä näyttää mielestäni olevan tulkinta.

1500-luvun uudistaja Martin Luther -saarnassa ylösnousemuksesta , noudattaa samanlaista lähestymistapaa:

Nyt herää kysymys: Kuinka voimme sanoa, että hän nousi kolmantena päivänä, koska hän makasi haudassa vain yhden päivän ja kaksi yötä? Juutalaisen laskelman mukaan se oli vain puolitoista päivää; kuinka voimme sitten uskoa, että oli kolme päivää? Tähän vastaamme, että ollaan ollut kuolemantilassa ainakin osan kaikista kolmesta päivästä. Sillä hän kuoli perjantaina noin kahdessa kellossa ja oli siten kuollut noin kaksi tuntia ensimmäisenä päivänä. Tämän yön jälkeen hän makasi haudassa koko päivän, mikä on todellinen sapatti. Kolmantena päivänä, jota me nyt muistamme Hän nousi kuolleista ja pysyi siten kuolemantilassa osan tästä päivästä, aivan kuin sanoisimme, että jotain tapahtui pääsiäisenä, vaikka se tapahtuu illalla, vain osan päivästä. Paavali ja evankelistat sanovat, että hän nousi kolmantena päivänä.

Joten ” kolme päivää ja kolme yötä ” on idiooma, joka tarkoittaa perjantai, lauantai, sunnuntai, mutta ei välttämättä tarkoita kunkin päivän koko 24 tuntia.

Kommentit

  • Mitä todisteita on siitä, että Jeesus puhui idiomaattisesti eikä laskenut päiviä, jotka laskettiin luomisen aikana? Jos Jeesus on sama eilen, tänään ja huomenna, näyttää todennäköisemmältä, että Hän puhui kirjaimellisesti ja pari Vastaavat päivät.
  • @RevelationLad Vain, jos alennat koko muun Uuden testamentin ja kristillisen opetuksen ensimmäiset ~ 1800 vuotta.
  • @ user477343 1) Käsky noudattaa Sapatti on erityinen, ja ellei haluta tehdä Jumalasta valehtelijaa tai ” henkistä ”, että yksi käsky, luominen koostui kuudesta 24 tunnin päivää. 2) Jeesuksesta tuli liha ja hän piti sapattia. Tämä voi tarkoittaa vain sitä, että Hän laski päivät tarkkailemaan sapattia joka 7. päivä. Jos Jeesus on sama eilen, tänään ja huomenna, Hänen aikansa haudassa tulisi laskea vastaavasti.
  • @ user477343 Ensinnäkin, sade tapahtui vasta ihmisen luomisen jälkeen (ensimmäinen kerta oli tulvassa) . Toiseksi kysymys koskee aikaa, jonka Jeesus oli haudassa, joka tapahtui luomisen jälkeen, vedenpaisumuksen, syntymänsä jälkeen ja sapattien (ja muiden kalenteriin liittyvien juhlien) noudattamisen jälkeen.Jotta Jeesus voisi noudattaa sapatteja ja pitää pääsiäiset, Hänen oli seurattava aikaa päivien avulla, kun me ihmiset mittaamme niitä – joten on epäjohdonmukaista olettaa, että a.) Hän ennusti hautajastaan ja b.) Hänen todellisesta haudastaan. aika laskettiin eri tavalla kuin kaikki muut fyysisen elämän tapahtumat.
  • @RevelationLad ok, I see. Luulin, että satoi. Luulin, että 1.Mooseksen kirjan 2: 5 puhui Jumalan sateesta ja ihmiskunnan luomisesta maaperän viljelyyn, mutta katsellen sitä taaksepäin, olin väärässä: jakeessa puhutaan siitä, että ei tee niin, joten anteeksipyyntöni. Ja ottaen huomioon kommenttisi kohdat, olen täysin samaa mieltä kanssasi nyt; Minusta se oli hyvä keskustelu 🙂

Vastaus

Olen kuullut tämän selitetyn useimmiten kontekstissa päivän juutalaiskulttuurista. Juutalaisille minkä tahansa päivän osan katsotaan edustavan koko päivää ja yötä. Joten jos Jeesus oli haudassa missä tahansa perjantai-, la- ja su-osassa, sen katsottiin olevan kolme päivää ja kolme yötä.

Teemme jotain vastaavaa, kun sanomme esimerkiksi ”Olin puistossa kaikki päivä ”, jossa tarkoitamme todella jonkin verran tunteja tuona päivänä. Ollaksemme oikeudenmukaisia, käytämme yleensä tällaista muotoa, jos käytetty aika on suurin osa päivänvalosta.

Vastaa

Luulen, että raamatullisesti pitkän perjantain perinne ei siedä valvontaa. Perinteisessä näkemyksessä on taipumus unohtaa, että koska pääsiäinen oli kronologiassa ylimääräinen sapatti. Voimme nähdä vihjeen tästä erosta Markus 16: 1 : n ja Luukkaan 23:55 välillä naisten ostamien mausteiden välillä .

Katso tällä verkkosivustolla yksityiskohtainen erittely ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen aikajanasta, mutta yhteenvetona Jeesus haudattiin keskiviikkoiltana ja nousi lauantai-iltana ja välissä oleva torstai oli korkea pyhä päivä (ylimääräinen sapatti). Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan raamatullisia argumentteja tätä aikajanaa vastaan.

Kommentit

  • Yritin korjata tämän m: llä y ymmärrätte, että Kristus oli syönyt pääsiäisen edellisenä iltana ennen kuolemaansa. Muutaman etsinnän jälkeen huomasin, että Viimeinen ehtoollinen ei oikeastaan ollut pääsiäisateria. therefinersfire.org/celebrating_passover.htm Olen ’ myös kysynyt tästä. Eikö viimeinen ehtoollinen ollut pääsiäisateria?
  • Olen ehdottanut tätä teoriaa muutama vuosi sitten keskustellessani siitä ystävien kanssa; Yksi evankeliumeista, mielestäni ’ s Johannes, viittaa ensimmäiseen sapattiin todella nimellä ” erityinen ” sapatti.
  • Tämän ratkaisun ongelmaan, kuinka kauan Jeesus oli haudassa ja milloin pyhän viikon tapahtumat tapahtuivat, olen nähnyt käyttävän seitsemännen päivän adventistit. Minusta on loogista ja johdonmukaista pyhien kirjoitusten kanssa lukuun ottamatta sitä tosiasiaa, että varhaiskirkko olisi tiennyt oikeat ajat ja päivämäärät eikä olisi asettunut aikajärjestykseen, jonka se teki, jos Jeesus todella ristiinnaulittiin keskiviikkona. Mikä on aikaisin tiedossa oleva vuosi, jolloin kristityt juhlivat suurta perjantaita ristiinnaulitsemisen päivänä ja torstaina viimeisen ehtoollisen päivänä?
  • @Curious George Mark ’ sanat kumoavat tämän teorian? Markus 16: 1-2: ” Kun sapatti oli ohi, Maria Magdalena, Maria Jaakobin äiti, ja Salome ostivat mausteita, jotta he voisivat mennä voidelemaan häntä. 2 Ja hyvin aikaisin viikon ensimmäisenä päivänä, kun aurinko oli noussut, he menivät haudalle.
  • @AaronLynch Luukas 23:56 sanoo ” Ja he palasivat ja valmistivat mausteita ja voiteita; ja lepäsivät sapattipäivän käskyn mukaisesti. ” Joten he ostivat ja valmistivat mausteet perjantaina, leposivat sitten säännöllisesti viikoittaisena sapattina ja menivät sitten sunnuntaiaamuna voidelemaan kehoa. / li>

vastaus

Kolme päivää ja kolme yötä ”sivustolla amazingfacts.org (SDA: n resurssisivusto) sanotaan, että oleminen maan sydämessä ei tarkoita sitä, että olisit kuollut haudassa, vaan pikemminkin maailman hallitsema, joten kolme päivää ja kolme yötä alkoivat, kun Poika Ihmisen ihmiskunta petettiin syntisten käsiin.

Maan sydän

Joten ilmaus ”maan sydämessä” voidaan helposti kääntää ”keskellä maailmaa” – tai tämän kadonneen planeetan otteessa – – että Jeesus tuli pelastamaan!

Toisin sanoen, Matt. 12:40, Herra kertoo opetuslapsilleen, että aivan kuten Joona oli vihreän vatsassa kaloissa, joten Ihmisen Poika olisi maailman keskeisissä kynsissä.

Totuuden tunti

On viisi raamatun jaetta, joissa Jeesus viittaa torstai-iltaan ”tunniksi”, mikä tarkoittaa keskeistä siirtymäaikaa Hänen palveluksessaan:

  • ”Sitten hän tulee opetuslastensa tykö ja sanoo heille:” Nuku nyt ja lepää. Katso, hetki on käsillä ja Ihmisen Poika luovutetaan syntisten käsiin ”(Matt. 26: 45).
  • ”Sitten hän tuli kolmannen kerran ja sanoi heille:” Nukutko ja lepätkö vielä? Se on tarpeeksi! Tunti on tullut; katso, Ihmisen Poika luovutetaan syntisten käsiin. ”(Markus 14:41 NKJV).
  • ” Ja kun tunti oli tullut, hän istui ja kaksitoista apostolia hänen kanssaan ” (Luukas 22:14).
  • ”Katso, hetki tulee, niin, nyt on tullut, että teidät hajotetaan, kukin omiinsa, ja jätät minut yksin” (Joh. 16:32) ).
  • “Isä, hetki on tullut; ylistä poikasi, jotta myös sinun poikasi ylistäisi sinua ”(Joh. 17: 1).

Kommentit

  • Ongelmana tässä on se, että Jeesus sanoi nimenomaisesti – ainoa merkki, joka todistaa olevansa messias, on Joonan merkki. Joten meidän on katsottava Joonaa. Joona oli tyypillinen Kristuksen ennakko. Joona ei ollut ” maailman kynsissä ”, kun hän oli suuressa kalassa. Kohdassa Joona 2: 2 hän käytti sanaa Seol – kuolleiden paikka. Jälleen kerran tämä tulkinta vaatii eisegeesiä – lukemalla jotain tekstiin, jota ei siellä ole, ja mikä vielä pahempaa, meidän on kierrettävä Joonan ja Kristuksen selkeät sanat niin, että ne eivät ’ ei tarkoita sitä, mitä he selvästi sanovat.

Vastaa

Jeesus ennusti, että hänet haudattaisiin kolmeen päivään ja kolmeen yötä (72 tuntia). Miksi epäilet hänen sanaansa?

Kristinuskolla on pitkät perinteet suurperjantaista ja pääsiäissunnuntaista. Lähes jokainen Raamatun kääntäjä käyttää tätä perinnettä oppaana, joten on luonnollista, että melkein kaikki Raamattua lukevat aloittaisivat tämän perinteen perustana ja yrittäisivät tulkita pyhiä kirjoituksia sen mukaisiksi.

Ongelma on , että perinne oli ennen kristinuskoa, ja Rooman kirkko sisällytti sen hyvin varhaisessa vaiheessa historiaansa. Ei ole mitään syytä, että kenenkään kristityn pitäisi vain olettaa, että se on totta tai että se koskee Jeesusta.

”Kolme päivää ja kolme yötä” on hyvin selkeä. Se on noin 72 tuntia pitkä. Ne, jotka yrittävät perustella sen olevan vain 36 tuntia pitkä, uskovat enemmän perinteisiin kuin mitä Raamattu todella sanoo.

Jeesus sanoi ” kolme päivää ja kolme yötä ”. Miksi epäillä sitä?

Markus 16: 1 sanoo: ” Ja kun sapatti oli ohi , Maria Magdaleena ja Mary Jaakobin äiti ja Salome olivat ostaneet makeaa maustetta. he saattavat tulla ja voidella hänet. ” Miksi epäillä sitä?

Luukas 23:56 sanoo: ”Ja he palasivat ja valmistivat mausteita ja voiteita; lepäsivät sapattina käskyn mukaisesti.” Miksi epäillä sitä?

Jos pitkän perjantain perinne on totta, ainakin kaksi yllä olevista raamatullisista lausunnoista ovat vääriä. Ja jos hyväksymme, että he t ovat vääriä, mikä syy meillä on ajattelematta, että myös kaikki muu Raamatussa on väärää?

Mutta jos jätämme huomiotta pitkän perjantain perinteen, ja me hyväksymme raamatullisen totuuden tietäen, että se on itsestään johdonmukainen eikä ristiriitainen, meidän on uskottava, että:

  • Naiset lepäivät korkealla sapattilla (pääsiäisen ensimmäisenä päivänä).
  • Naiset ostivat mausteita ja valmistivat ne (seuraavana päivänä).
  • Naiset lepäsivät viikoittaisena sapattina.

Ja jos uskomme siihen, niin ylösnousemus olisi voinut todella olla 72 tuntia ristiinnaulitsemisen jälkeen ilman monimutkaisia selityksiä tai lumikko-argumentteja.

  • Jeesus kuoli keskiviikkona klo 15 ja haudattiin vähän ennen klo 18 auringonlaskua.
  • Seuraavat 24 tuntia, yksi yö ja yksi päivä, olivat vuosittainen pääsiäisen korkea sapatti.
  • Toisen 12 tunnin yön jälkeen perjantaina oli 12 tuntia päivänvaloa, jolloin mausteet ostettiin ja valmistettiin. .
  • Seuraavat 24 ho urs (yksi yö ja yksi päivä) oli viikoittainen sapatti.
  • Hieman ennen lauantain auringonlaskua, 72 tuntia hautaamisensa jälkeen, Jeesus nousi kuolleista.
  • Sunnuntaina varhain aamulla ennen Auringonnousun aikana, kun oli vielä pimeää (ja kylmää kyllä minimoimaan hajun), naiset löysivät tyhjän haudan.

Kaikki yksityiskohdat sopivat yhteen. Ei ole mitään selitettävää tai perusteltavaa. Se tapahtuu yksinkertaisesti kuten Jeesus ennusti: kolme päivää ja kolme yötä. Miksi kukaan kristitty epäilisi sitä? Miksi kukaan kristitty uskoisi perinnettä, joka on nimenomaisesti ristiriidassa ainoan todistuksen kanssa, jonka Jeesus antoi? Suurperjantain viettäminen ei ole vähempää kuin juhlia Jeesuksen epäonnistumista todistaa olevansa Kristus.

Yksityiskohtaisia yksityiskohtia ja pyhien kirjoitusten viitteitä on synoptisen ristiinnaulitsemisen taulukossa . (Nähdään parhaiten laajakuvanäytöllä, ei matkapuhelimella.)

Kommentit

  • Keskiviikkohautausideon ongelma on, että sen on jätettävä huomiotta. laskemalla se keskiviikon osa ennen auringonlaskua päiväksi 1. Sitten torstaina 2. päivä, perjantai 3. päivä, lauantai 4. päivä. Meidän ei pitäisi ’ ei olettaa tänään ’ -tapaa ymmärtää 24 tuntia ja soveltaa sitä heidän aikaansa ja kulttuuriinsa. Auringonlasku auringonlaskuun, ilta ja aamu ovat yksi päivä.
  • Heidän oli haudattava hänet kiireellä, joten se olisi ollut korkeintaan muutama minuutti ennen auringonlaskua. Luulen, että mikä tahansa kulttuuri laskisi muutamasta minuutista ennen keskiviikon auringonlaskua muutamaan minuuttiin ennen lauantain auringonlaskua kolmeksi päiväksi ja kolmeksi yöksi. Perinteiden huomiotta jättäminen ja Raamatun tarkalleen lukemisen ansiosta kaikki sopivat yhteen yksinkertaisesti ja luonnollisesti. Mikä tahansa muu tulkinta, joka sisältää pitkän perjantain perinteen, vaatii käsin heiluttamista ja selityksiä (kuten joissakin muissa vastauksissa tässä). Occam ’ s partakone on hyvä työkalu käytettäväksi niille, jotka pitävät Raamattua luotettavana ja arvovaltaisena.
  • ” Muutama minuutti ” tai ” muutama tunti ” ennen auringonlaskua sanotaan yksinkertaisesti sama asia kuin päivä. Miksi käyttää sitä lauantaina, mutta ei keskiviikkona? Ymmärrän pitkäperjantaista sunnuntaihin haudan tyhjät selitykset, aivan kuten ymmärrän keskiviikkona tehdyn kuoleman / hautausolettamuksen. ’ ei tarkoita sitä, että kumpikaan olen samaa mieltä.
  • @SLM, anteeksi, ystäväni. Olet erehtynyt. Vetoat juutalaisten osallistavaan laskentaan, jota sovelletaan esimerkiksi Johanneksen 11:17 kaltaisissa kohdissa, Lasarus oli jo kuollut neljä päivää ”, mutta sellaisissa kohdissa kuin Joona ja täällä, missä se nimenomaisesti sanoo 3 päivää ja 3 yötä, laskenta ei koske. Se tarkoittaa, että Kristuksen ’ omat sanat ja Joona, ja ainoa merkki siitä, että hän oli Messias, ’ ei voida luottaa, ja älä ’ älä tarkoita sitä, mitä he selvästi sanovat. Koko hämmennys on, että ihmiset eivät ’ ymmärtäneet, että kaikki juhlat ovat sapatti – ei vain viikoittainen sapatti. Juutalaisen kulttuurin tietämättömyys
  • @SLM, sinä ’ sanot, että naiset ostivat mausteet viikkoa etukäteen tietäen, että Jeesus tapetaan pian? Tämän seuraukset ja järkeistäminen, jota tarvitaan ihmisten selittämiseen ’, tekisivät siitä abduktiivisella päättelyllä äärimmäisen epätodennäköisen tapahtuman.

vastaus

Nämä kolme pääsiäisuhria, happamattoman leivän juhlaa ja ensimmäisen hedelmän heiluttaminen ovat tyypillisiä Kristuksen hautajaisille ja ylösnousemuksille. ja laatia aikajana. Pääsiäisenä perjantaina 14. Abibissa karitsa surmattiin. Seuraavana päivänä, lauantaina, Abibin 15. päivä, oli ensimmäinen happamattoman leivän päivä, pyhä kokous. Lepopäivä. Seuraavana päivänä, sunnuntaina, Abibin 16. päivä, heilutettiin ensimmäisiä hedelmiä.

Luukas järjestyksellinen kertomus osoittaa, että Jeesus söi pääsiäisen joskus auringonlaskun jälkeen opetuslastensa kanssa. Hän ristiinnaulittiin ja haudattiin samana päivänä. Seuraavana päivänä Abibin 15. päivä oli viikoittainen sapatti. Jeesus vietti koko sapatin päivän lepäämällä haudassa, sitten seuraavana päivänä, 16. Abibin päivänä, sunnuntaina, Jeesus nousi Kuollut. Tiedämme, että tämä on oikein sen takia, kuinka 3. Mooseksen kirja ja Numbers järjestivät juhlatapahtumat. Tässä on kohta, josta monet ihmiset kaipaavat.

1.Korinttilaisille 15:20 Paavali kertoo meille,

”Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, ensimmäisistä hedelmistä unessa.”

Mikä merkitys on Jeesukselle ensimmäisiksi hedelmiksi ylösnousemukseensa nähden?

3. Mooseksen kirja 23: 5-11 sanoo:

“Ensimmäisen kuukauden 14. päivän 14. päivä Joka kuukausi hämärässä on Herran pääsiäinen. Sitten saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herralle …; Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; älä tee mitään työlästä työtä. Sitten tuot pappiin sadonkorjuun ensimmäisten hedelmien kimpun. Hän heiluttaa nippua Herran edessä, jotta sinut voidaan hyväksyä; sapatin jälkeisenä päivänä pappi heiluttaa sitä. ”

Ensimmäisen kuukauden 14. päivänä oli siis pääsiäinen. 15. päivä oli happamattoman leivän sapatti. Ensimmäisenä hedelmänä oli 16. päivä. Jeesus noudatti tätä tarkkaa mallia. Hän kuoli pääsiäispäivänä. Seuraavana päivänä hän lepäsi haudassa sapattina.Seuraava päivä sapatin jälkeen oli viikon ensimmäinen päivä. Aamulla polttouhrin uhrina auringonnousun aikana pappi heilutti sadon ensimmäisiä hedelmiä. Samaan aikaan Jeesus nousi haudasta. Hän on nukkuvien ensihedelmät. Tiedämme tämän, koska Markus 16: 2 kertoo meille, että kun naiset tulivat haudalle sen jälkeen, kun aurinko oli jo noussut ja Jeesus oli jo noussut haudasta.

Näiden juhlien järjestys osoittaa epäilemättä, että Jeesus kuoli perjantaina ja nousi sunnuntaina varhain aamulla. Väite, jonka mukaan haudassa oli oltava kolme kirjaimellista päivää ja yötä (72 tuntia), ei yksinkertaisesti sovi näiden kolmen juhlan profeetalliseen aikajanaan. Jeesus kuoli perjantaina 14. Abibin kello 15.00. Hän lepäsi haudassa viikoittaisena sapattina, Abibin 15. päivänä. Joskus aikaisin sunnuntaina, viikon ensimmäisenä päivänä, Abibin 16. päivänä, Jeesus nousi haudasta. Itäisen ajanlaskun mukaan tämä voi olla kolme päivää, mutta se ei missään tapauksessa voi olla kolme yötä, en välitä siitä, miten sitä voi yrittää manipuloida. Joten kuinka sitten ymmärrämme Jeesuksen sanat Matteus 12:40, kun hän sanoi:

”Aivan kuten Joona oli kolme päivää ja kolme yötä suuren kalan vatsassa, niin onko Ihmisen Poika kolme päivää ja kolme yötä maan sydämessä. ”

Markus 8:31 tallentaa Jeesuksen lausunnon tällä tavalla.

* ”Ja Hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan on * kärsittävä monista asioista ja vanhinten ja päällikön on hylättävä se. papit ja kirjanoppineet, ja * tapetaan, ja kolmen päivän kuluttua nousee uudelleen ”

Matt. 17: 22–23 Jeesus määrittelee käyttönsä ”maan sydämessä” luvussa 12,

”Ja heidän kokoamisensa aikana Eräässä Galileassa Jeesus sanoi heille: ”Ihmisen Poika luovutetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet, ja hänet herätetään kolmantena päivänä.” Ja he olivat syvästi surleet. ” Maan sydämessä on sama asia kuin ”ihmisten käsissä”. Aikana, jolloin Jeesus petti, siihen päivään, jolloin hän nousi haudasta, oli kolme päivää ja kolme yötä.

Se on niin yksinkertaista kuin tämä. Markus näyttää meille että Jeesus haudattiin illalla juuri ennen sapattia. Seuraavan päivän, joka oli sapatti, hän vietti haudassa ja sapatin jälkeisenä päivänä, joka oli viikon ensimmäinen päivä – sunnuntai, naiset tulevat voidelemaan ruumista, mutta hän on jo poissa; Ja tämä kaikki vietiin pääsiäispäivään, happamattoman leivän juhlaan ja ensimmäisten hedelmien juhlaan.

Kommentit

  • Sillä Jumala on minun vanha kuninkaani, toimiva pelastus keskellä maata. Psalmi 74:12. Sana käännetty ” keskellä ” voidaan myös kääntää ” sydän ”. Se on ” qereb ”, mikä tarkoittaa sisätilaa, keskellä, sydäntä vahvaa ’ s ja Gesenius

. PS. Näkemyksesi (Kristus kuoli 14. perjantaina) jakoi kristityt Aleksandriassa noin 1800 vuotta sitten.

Vastaus

Jos Jeesus olisi tarkoittanut, että hän olisi maan päällä vähemmän kuin ”kolme päivää ja kolme yötä”, hän ei olisi käyttänyt tällaista erityistä kansankielen sanaa. Mooseksen kirjan 1: 5: ssä NLT Jumala selittää ”Jumala kutsui valoa” päiväksi ”ja pimeyttä” yöksi ”. Yhdessä nämä muodostivat yhden 24 tunnin päivän.”

Niin paljon kuin Jeesus nousi ” kolmas päivä ”vielä pimeässä, olisi ristiriidassa Jeesuksen omien sanojen kanssa laskettaessa päivänvalo kolmannen päivän puolikkaaksi, yhtenä kolmesta päivästä, jolloin hänet piti haudata.

Huomiotta on myös vietettävän ”erityisen sapatin” periaate. Siksi on mahdollista pitää kaksi sapattia taaksepäin ja valmistella kaksi päivää. Jos näin olisi, mihin Raamattu viittaa, Jeesus olisi ristiinnaulittu torstaina, päivää ennen erityistä sapattia, joka olisi ollut myös tavallisen sapatin valmistautumispäivä.

Keskiviikon iltapäivällä Jeesus haudataan, PÄIVÄ 1 – ristiinnaulitsemisen päivä ja valmistumispäivä Erityinen sapatti – keskiviikkona auringonlasku torstaista auringonnousuun, YÖ 1 – erityinen sapatti alkaa torstain auringonnoususta perjantai-auringonlaskuun, PÄIVÄ 2 – erityinen sapatti. Perjantai-aurinko lauantai-auringonnousuun, YÖ 2 – Valmistelupäivä – sapatti alkaa lauantaista auringonnoususta lauantaihin, PÄIVÄ 3 – Säännöllinen sapattilauantai-auringonlasku sunnuntai-auringonnousuun, YÖ 3 – Kristus nousee kuolleista.

Kommentit

  • Voitteko muokata tätä vastausta ja antaa meille joitakin lähteitä ” erityiset sapatit ”?
  • Erityiset sapatit tarkoittavat juhlapäiviä. Nämä voivat pudota mihin tahansa viikonpäivään, ei vain seitsemänteen päivään. Katso lisätietoja Mooseksen kirjan 23. luvusta.
  • Sinun tulisi muokata sisällyttääksesi tarkat viitteet mihin erityiseen sapattiin se oli (mikä oli happamattoman leivän ensimmäinen päivä).
  • Lisäksi ainoa kerta, kun koskaan on kaksinkertainen sapatti (esim. viikoittainen sapatti, jota edeltää tai seuraa pyhä päivä) on helluntaina, joka tapahtuu sunnuntaina, joka seuraa seitsemättä sapattia viikoittaisen sapatin jälkeen happamattoman leivän päivinä. Joten kyseisen viikon perjantai ei olisi voinut olla pyhä päivä. (Toivottavasti minulla ’ on aikaa myöhemmin lisätä viitteitä)
  • @Rob, anteeksi, mutta olet väärässä. Kaikki juhlat ovat sapatti, samoin kuin viikoittainen sapatti, mutta kaikki juhlat eivät ole ” korkeita sapattia ”. Matteuksen 28: 1: ssä sanotaan sapattien jälkeen monikko. Joten tiedämme, että sapatteja oli kaksi, mutta ne eivät palanneet taaksepäin ’. Happamattoman leivän juhla on korkea sapatti – se voi olla mikä tahansa viikonpäivä, myös sovituspäivä on korkea sapatti – se ’ s perustuu aurinko- / kuukalenteriin. , joten myös se voi olla mikä tahansa viikonpäivä.

Vastaa

Kuten muut ovat sanoneet kolme päivää ja kolme yötä on idioma ja tarkoittaa jatkuvaa jaksoa, joka käsittää vähintään yhden kokonaisen päivän sekä ensimmäisen päivän loppuosan ja viimeisen päivän ensimmäisen osan.

Vertailun vuoksi katsokaa, mitä Esther sanoi ja teki Esteri 4:16 ja 5: 1.

Klo 4:16 hän pyytää kaikkia Susan juutalaisia paastoamaan, olemaan syömättä ja juomatta kolme päivää, yötä tai päivää; ”Minäkin ja neitoni paastoavat samoin.”

”Nyt se tapahtui kolmantena päivänä.” 5: 1.

Jos ”kolme päivää, yö ja päivä” tarkoitti kirjaimellisesti kolmea täyttä päivää ja yötä, hän olisi varmasti mennyt tapaamaan kuningasta neljäntenä päivänä eikä kolmantena päivänä.

Näkymä siitä, että osa päivästä lasketaan koko päiväksi, löytyy useammasta kuin yhdestä paikasta Talmudissa, vain yksi esimerkki: – ”Nyt kun nähdään, että R. Jose on sitä mieltä, että osa päivä lasketaan koko päiväksi ”(Babylonian Talmud: Tractate Nazir, Folio 16a).

Kommentit

  • Esterille 3 yötä ja 3 päivää (Est 4:16) lasketaan tällä tavalla. Auringonlasku (yö) auringonnousu (päivä) on 1 yö ja 1 päivä Auringonlasku (yö) auringonnousu (päivä) on 2 yötä ja 2 päivää Auringonlasku (yö) auringonnousu (päivä) on 3 yötä ja 3 päivää ja sinä 3. päivänä hän tulee kuningas esittelee vetoomuksensa, ja kuningas syö sinä päivänä valmistamansa aterian, mutta hän paastoaa edelleen, ei syö heidän kanssaan (Est 5: 4-5). Neljäntenä päivänä hänen suunnitelmansa on valmis (Est 5: 8). Tämä ei tarkoita sitä, että ke-su tai pe-su on oikea.
  • @SLM, Ester 4: 16-17 on täysin erilainen konteksti. ’ verrataan omenoita hevosiin. Ester ei sano 3 päivän ja 3 yön kaltaisia Kristuksen ’ omia sanoja. Vielä tärkeämpää on, että hän kertoo heille Joonan merkin ja lainaa Joonaa. Joona 1:17 sanoo, että Joona oli suuren kalan vatsassa 3 päivää ja 3 yötä. Ei päivä ja osa päivästä. Osallistava laskenta ei koske tätä. Ester 4 IS sisältää laskennan – siinä ei ilmoiteta 3 päivää ja 3 yötä. Se ’ sanotaan yksinkertaisesti, ettet syö ’ syödä päivällä tai yöllä. ’ Islamissa on yleistä paastota päivällä Rammadanissa, mutta ne pitävät itseään pimeässä.

Vastaa

Kommentit

  • Tämä näyttää olevan vain mielipiteesi asiasta. Tämän sivuston tarkoituksena on esittää objektiivisesti todennettavissa olevat tosiseikat.
  • Kaikki ovat viittauksia pyhiin kirjoituksiin. En näe, mihin se perustuu mielipiteeseen. Se kaikki viittaa pyhiin kirjoituksiin, ellet sano, että jos hänet haudattiin perjantaina ja hän nousi perjantaina, se ei ole sama päivä ja se tulisi laskea ensimmäisenä päivänä.
  • OK, minä ’ yritän vain ymmärtää alasäänet, lisäviitteet auttavat valtavasti, haluamme tietää, kuka jakaa tulkintasi pyhistä kirjoituksista. mutta syy tähän viestiin ei ollut ’ erittäin hyvä, on luultavasti valitsemasi sävy.Olen ’ huomannut, että retorisen kysymyksen esittäminen on melkein aina huono idea vastauksissa. S
  • @Peterturner, äänestys on epäilemättä niiltä, jotka eivät halua myöntää ’ halua myöntää, että heidän hyväksymänsä perinne ei ole vain myytti, vaan siinä on enemmän reikiä kuin sveitsiläisessä juustossa, ja se vaatii kaikenlaista pyhien kirjoitusten kiertämistä, ja se tarkoittaa, että he eivät usko, että Kristus tarkoitti sitä, mitä hän selvästi sanoi. Joten he vetoavat puolitotuuksiin inklusiivisesta laskemisesta, [osa päivästä = koko päivä], mutta näissä kohdissa, joissa sanotaan nimenomaisesti 3 päivää ja 3 yötä, osallistava laskenta ei koske. On mahdotonta saada jopa 2 yötä perjantai krusifiksi. Ihmiset lukevat sapattia ja olettavat, että se oli viikoittainen sapatti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *