Vi hører at vi ikke lenger er under loven. Det står til og med slik i galaterne:

Galaterne 3: 23-25
Før denne troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, låst inntil den troen som skulle komme ble avslørt. Så loven var vår verge til Kristus kom for at vi kunne bli rettferdiggjort av tro. Nå som denne troen er kommet, er vi ikke lenger under en verge.

Det ser ut til at 1. Korinter 10:23 støtter også dette.

Men likevel sa Jesus at han ikke kom for å avskaffe loven:

Matteus 5: 17-18
“ Tro ikke at jeg har kommet for å avskaffe loven eller profetene ; Jeg har ikke kommet for å avskaffe dem, men for å oppfylle dem. For sannelig sier jeg deg, inntil himmel og jord forsvinner, vil ikke den minste bokstaven, ikke det minste pennestrøk, på noen måte forsvinne fra loven til alt er fullført. «

Hva mente Jesus at han ikke kom for å avskaffe loven, men oppfylte den , spesielt siden det ser ut fra senere i Bibelen at han gjorde avskaffet loven.

Kommentarer

  • Hei Richard, jeg ‘ har svart på et lignende spørsmål over på BH.SE . Gi meg beskjed hvis du ‘ vil jeg at jeg skal tilpasse det til spørsmålet ditt her?

Svar

Jeg tror en del av vanskeligheten kommer som litt forvirring om hva som menes med loven og dens anvendelse.

Da loven ble innført, var den aldri ment å være det instrumentet mennesket ville redde seg selv med, men det var inst argument som mennesket skulle reddes gjennom. I en veldig reell forstand blir mennesket frelst gjennom oppfyllelse (overholdelse) av loven. Da Kristus oppfylte loven, fikk han livets privilegium. De som er i Kristus, har også del i hans rettferdighet og blir delcared rettferdige rett ved siden av ham. Sånn sett har loven alltid stått og vil fortsette å stå.

Når det er sagt, er det imidlertid viktig å innse at vi i utgangspunktet velger om loven gjelder oss individuelt eller ikke – gjennom nåde kan vi velge å være i Kristus, eller vi kan velge å stå på våre egne meritter når vi blir «dømt. Også i den forstand står loven fremdeles.

Paulus snakker en god del om dette i Romerboken, og hele boka gir en mye mer fullstendig (og kompetent :)) versjon av en forklaring som jeg skal til …

Jeg synes det er viktig å innse lovens rolle. Jeg kommer til å hoppe litt rundt, men hvis vi begynner med Romerne 7: 7-12, tror jeg vi kan gjøre litt mer mening med dette (vektlegging min):

Romerne 7: 7Hva skal vi si? At loven er synd? På ingen måte! Likevel hadde det ikke vært loven, hadde jeg ikke kjent synden; for jeg ville ikke ha kjent hva det er å begjære hvis loven ikke hadde sagt: «Du skal ikke begjære.» 8Men synd, som grep en mulighet gjennom budet, ga i meg all slags begjærlighet. For bortsett fra loven, ligger synden død. 9Jeg var en gang i live bortsett fra loven, men da budet kom, ble synden levende og jeg døde. 10 Selve budet som lovet liv viste seg å vær døden for meg. 11 For synd, ved å gripe en mulighet gjennom budet, lurte meg og drepte meg gjennom den. 12Så loven er hellig, og budet er hellig og rettferdig og god.

Det er en viss ironi når la w blir introdusert for menneskets natur. Å være opprørsk og syndig som vi er, holder vi fast på detaljene som et middel til å finne utløp for våre undertrykte frustrerte opprør. Loven var aldri ment å frelse mennesker, men var snarere en kontrast mellom Guds hellighet og menneskets fordervelse. Loven tilbød liv gjennom oppfyllelse og død gjennom brudd. Dette er en subtil, men viktig nøkkel, jeg tror vi på en eller annen måte overser når vi diskuterer nåde, da dette ser ut til å være nøyaktig hvordan Jesus ble vår frelser som ga oss håp om livet … Han tjente det rett ved oppfyllelse av loven.

Når det er sagt, er det fortsatt håp for oss elendige syndere:

Romerne 7: 4Likså, min brødre, også dere har dødd for loven gjennom Kristi legeme, så dere kan tilhøre en annen, til ham som er oppreist fra de døde, for at vi skal kunne bære frukt for Gud. 5 For mens vi bodde i kjøtt, våre syndige lidenskaper, vekket av loven, var på jobb i våre medlemmer for å bære frukt for døden.6Men nå er vi frigjort fra loven, etter å ha dødd til det som holdt oss fanget, slik at vi tjener på Åndens nye måte og ikke på den gamle måten som er skrevet kode.

Ser vi på blokken som starter med v.7 ser vi at loven ikke er dårlig (faktisk er det bra) bare fordi vi bruker det som et springbrett for ondskap. Loven er god, og den er blitt oppfylt av Kristus. Det var han som oppfylte det; ikke oss.

Når vi ser på Romams 8, klargjør Paulus litt mer (Vekt min):

Romerne 8: 1 Det er derfor nå ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. 2For livets åndslov har frigjort deg i Kristus Jesus fra loven om synd og død . 3For Gud har gjort det som loven, svekket av kjøttet, ikke kunne gjøre. Ved å sende sin egen Sønn i likhet med syndig kjøtt og for synd, fordømte han synd i kjøttet, 4 for at lovens rettferdige krav skulle bli oppfylt i oss , som ikke vandrer etter kjøttet men etter Ånden. 5For de som lever etter kjødet, retter tankene mot kjøttets ting, men de som lever etter Ånden, retter seg mot Åndens ting.

Lovens rettferdige krav er oppfylt i oss (de som er i Kristus Jesus) ved at vi er i Kristus. Loven er oppfylt, det er derfor ingen fordømmelse for dem som er kledd med Kristi rettferdighet, men vi bør huske at de som lever i henhold til ånden, tenker på åndelige ting og vil se å leve i samsvar med Guds moralske lov. Romerne 6:15 minner oss om dette, men merk deg (Paulus foreslår igjen at vi «ikke er under loven, per se):

Romerne 6:15 Hva da? Skal vi synde fordi vi ikke er under lov, men under nåde? På ingen måte! 16Vet dere ikke at hvis dere fremstiller dere for noen som lydige slaver, er dere slaver av den som dere adlyder, en av synd, som fører til døden, eller til lydighet, som fører til rettferdighet? 17Men takk være Gud, at du som en gang var slaver av synden, har blitt lydig fra hjertet til den lærenivå som du var forpliktet til, 18og å ha blitt frigjort for synd, har blitt rettferdighetens slaver.19 Jeg snakker i menneskelige termer på grunn av dine naturlige begrensninger. For akkurat som du en gang presenterte medlemmene dine som slaver for urenhet og lovløshet som førte til mer lovløshet, så presenter nå dine medlemmer som slaver for rettferdighet som fører til helliggjørelse.

Med sitt blod kjøper Jesus d oss fra døden. Jesus var oppfyllelsen av loven; ikke oss. På grunn av dette er vi bundet som rettferdighetens slaver. Vi kommer ikke til å oppfylle loven i våre egne liv, og vi forventes ikke å; men for at vi ikke skal bruke dette som en unnskyldning for å synde uten tøyler, skal vi sette vårt syn på rettferdighet av takknemlighet og plikt overfor vår Frelser. De som forstår evangeliet (Guds godhet, syndens ondskap, Guds nådighet for å gi en frelser) vil naturligvis søke å behage den Gud som frelser dem og hvem de tjener, og den beste måten vi kan vite hva dette er er det å se på loven han har gitt oss.

ETA: TL; DR:

Da Jesus kom for å oppfylle loven (dvs. lydighet fører til liv; ulydighet fører til døden) gjorde han nettopp det. Legg merke til at han ikke sa at den gamle loven ikke er bra, ikke bekymre deg om det (dvs. avskaffe det); det han gjorde, i stedet, var å komme og si loven er god, og han er den oppfyllelse av det.

Kommentarer

  • +1 Gud ‘ s standard har ikke ‘ t endret: "we basically choose whether the law applies to us individually or not -- through grace, we can choose to be in Christ, or we can choose to stand on our own merits when we're judged. In that sense, too, the law still stands."

Svar

Det betyr at mens evangeliets tilstand overgår og gjør den mosaiske pakt foreldet, gjør den det ikke ved å motsette seg den, men ved å bli den fullkommenhet og oppfyllelse av den.

Den seremonielle loven ble gjort foreldet av Kristus, da han var det alle ofrene pekte på. Den sivile loven ble gjort foreldet da kongeriket ikke lenger var et fysisk Israel, men et usynlig. Den moralske loven ble foreldet ved at Moseloven var en fornyelse av arbeidspakten og ikke basert på troen på Messias, derfor ble den skrevet på stein, men nå er loven skrevet som et prinsipp i livet gjennom en ny fødsel.

Dette betyr ikke at noen aspekter ved loven er imot eller ødelagt av Kristus. Tvert imot, ved hans blod kommer vi inn i Guds rike og adlyder hans lover.

7 Nå, hvis tjenesten som førte døden, som var gravert med bokstaver på stein, kom med herlighet, slik at israelittene ikke kunne se stødig på Moses ansikt på grunn av sin ære, midlertidig om det var, 8 vil ikke Åndens tjeneste være enda mer strålende? 9 Hvis tjenesten som førte fordømmelse var strålende, hvor mye mer strålende er ikke tjenesten som gir rettferdighet! 10 For det som var strålende, har ingen herlighet nå sammenlignet med den overlegne herligheten. (2. Korinter 3: 7-10, NIV)

Legg merke til det som var strålende, de ti budene, ofrene osv. Har nå ingen herlighet, men akkurat som solen ikke ødelegger månen når den vises i sin glans av herlighet, så ødelegger ikke evangeliet loven. Månen har ikke noe eget lys, men lover bare at en sol eksisterer og vil komme for den gjenspeiler sin herlighet. På samme måte ble ikke loven bygget på tro, men pekte på tro. Når troen kom, ble loven oppfylt og foreldet.

Loven er ikke basert på tro; tvert imot står det: «Den som gjør dette, skal leve av dem.» (Galaterne 3:12, NIV)

Ved å kalle denne pakt for ”ny”, har han gjort den første foreldet; og det som er foreldet og utdatert, vil snart forsvinne. (Hebreerbrevet 8:13, NIV)

En annen måte å se på det er videregående skole ødelegger ikke barnehagen, men når du kommer til voksen alder, blir ting du legger bort barnslige ting. Under loven var vi Guds folk er som små barn som blir undervist av en veileder, bare senere blir voksne i evangeliet. Voksen alder motarbeider ikke og ødelegger barndommen:

23 Før denne troen kom, ble vi holdt i varetekt under loven, innelåst til den troen som skulle komme skulle åpenbares.24 Så loven var vår verge til Kristus kom for at vi kunne bli rettferdiggjort av tro 25 Nå som denne troen er kommet, er vi ikke lenger under en verge. (Galaterne 3: 23-25, NIV)

Svar

Fra det jeg har vært i stand til å se som ungdomsskoleelev på en god kristen skole, er loven om Moses nå og har alltid vært relevant bare for belønninger i himmelen, gitt når du adlyder Ånden.

Tenk på det som forholdet mellom hund og trener, når hunden gjør noe som treneren vil at han skal, får hunden en belønning. Ånden er vår trener og vi er hunden. Når vi følger loven under Åndenes retning, får vi belønning i himmelen. *

Så langt som forholdet mellom Matt. 5: 17-19 og Galaterne sier, hadde Paulus alltid ment at kirkemedlemmene i Galaterne ikke var under loven for frelse slik andre fortalte dem, men at de ble frelst av Guds nåde. Den første kommentatoren hadde også et godt poeng når jeg sa at romerne forklarer det bedre.

Jeg tror jeg kanskje nettopp har skrevet en moderne lignelse der!

Kommentarer

Svar

Her er svaret mitt på et lignende spørsmål Hva betyr det for Jesus å oppfylle loven? på BH.SE.

For det første, hva er loven, a og hva er dens formål?

Loven er en manifestasjon av Guds fullkomne hellighet, og ble gitt oss (menneskeheten) for å vise hvor fullstendig ute av stand vi er til å oppfylle Guds standard med våre egne midler , styrke eller gjerninger (Romerne 7: 7). Det viser oss vår syndighet som en kontrast til Guds hellighet. De hellige i Det gamle testamente som ble kalt rettferdige, stolte på Guds nåde for deres rette stilling med Gud, ikke deres suksess med å holde loven.

Når Jesus sies å ha oppfylt loven, det betyr at han fullstendig holdt Guds lov og aldri syndet (1 Peter 2:22). Dette var derfor en manifestasjon av og vitnesbyrd om hans guddom. Åpenbart noe ingen andre kunne muligens gjør.

Han kom ikke til å avskaffe loven, betyr at loven forblir loven og er (fortsatt) perfekt (Romerne 7:12). Selv etter at vi inngikk den nye pakten i Jesu blod (Markus 14:24), som setter troende under nåde ikke under loven (Romerne 6:15), og derfor på en måte avskaffer loven for troende, forblir loven som et bevis på Guds hellighet og vår manglende evne til å oppfylle hans standard. Noe som forblir sant selv etter konvertering (Romerne 7:19).

Så for å svare på spørsmålet ditt: Det betydde at han aldri syndet, og derfor at han er Gud.Som et resultat av det betyr det også at hans offer var en full (uendelig) betaling for synd, og derfor at den rettferdige straffen for lovovertredelse (av alle troende) også ble oppfylt. Han oppfylte loven for oss, fordi vi ikke kunne «t. Han kom ikke for å avskaffe loven, fordi han ikke bare sa» loven gjelder ikke lenger «, han kom til å betale straffen for brudd på loven .

En god måte å forstå dette på er å sammenligne det med forskjellen mellom å kansellere («ettergi») en gjeld, og å betale gjelden. I ett foretas betaling som oppfyller gjeldens forpliktelser, og i den andre holdes betalingen tilbake og gjeldens forpliktelser ikke blir oppfylt. Dette er et viktig poeng fordi det viser at Guds rettferdighet ikke blir brutt ved å utlevere barmhjertighet og tilgivelse til troende. Gud forblir akkurat mens han samtidig kan vise barmhjertighet mot syndere. Noe som ikke er tilstede i noe annet trossystem utenfor bibelsk kristendom.

Jesus oppfylte loven, han avskaffet den ikke bare.

Håp som hjelper.

Svar

Jeg beklager lengden på dette svaret, men jeg har forkortet det så mye jeg kan uten å miste noen veldig viktige fakta.

Hele Skriften er sitert fra King James-oversettelsen.

Etter å ha lest spørsmålet ditt og kommentarene og svarene flere ganger, følte jeg meg tvunget til å legge til min forståelse av Skriftene angående dette spørsmålet.

Spørsmålet ditt tar hensyn til både det gamle og det nye testamentet. Imidlertid tror jeg at du kanskje har gått glipp av ett sentralt poeng som er fremhevet i forskjellen mellom Det gamle testamentet og Det nye testamentet. Det gamle testamentet er egentlig og innledningen til det nye testamentet. Med det mener jeg at uten det gamle testamentet å se på; vi kunne ikke forstå Jesus misjon og hvorfor ting måtte være ay de er. La oss se på Det gamle testamentet, og hvordan det forholder seg til Det nye testamentet.

Hva mente jeg med å si at Det gamle testamentet var en introduksjon til Det nye testamentet? I det vesentlige forklarer Det gamle testamentet behovet for en Messias, Kristus, Frelseren. Du har rett i din antagelse om at loven ble gitt til den jødiske nasjonen, og årsaken til det var at dette var Guds utvalgte nasjon, og med det menes at dette var nasjonen som Gud hadde bestemt seg for å lette frelsen gjennom. Så hvorfor trengte mennesket frelse til å begynne med?

Da Gud skapte mennesket; Gud skapte mennesket med en fri vilje, men fri vilje har ingen betydning med mindre det er et valg. Gud ga mennesket det valget ved å plassere treet til kunnskap om godt og ondt i Edens hage. Det vi trenger å ta hensyn til ved dette er at det ikke er kunnskapen om godt og ondt, som gjør mennesket uakseptabelt for Gud. Gud selv har kunnskapen av godt og ondt som Jesus gjorde da han var på jorden. Vi må også forstå at Gud skapte både godt og ondt. Dette fremgår av det faktum at det var opprør i himmelen, som selvfølgelig er ondt, og samtidig tiden var det gode engler som forsvarte Herren, og dette før Guds skapelse av mennesket. p>

Som med å ta et enkelt vers fra Bibelen og prøve å forstå betydningen uten å ta hensyn til resten av kapitlet og boka, fører det ikke til fullstendig forståelse.

Her er et eksempel:

Johannes 17:11 Og nå er jeg ikke mer i verden, men disse er i verden, og jeg kommer til deg. Hellige far, hold gjennom ditt eget navn de du har gitt meg, for at de kan være en som vi er.

Når vi tar dette verset alene, sitter igjen uten sann forståelse av hva Jesus sier. I lys av disse andre kontra får vi imidlertid en bedre forståelse.

Johannes 10:26 til og med 30 Men dere tror ikke, for dere er ikke av mine sauer, som jeg sa til dere. Mine sauer hører stemmen min, og jeg kjenner dem, og de følger meg: Og jeg gir dem evig liv; og de skal aldri omkomme, og ingen skal rykke dem ut av min hånd. Min Far, som ga dem meg, er større enn alle; og ingen er i stand til å plukke dem ut av min fars hånd. Jeg og min far er ett.

Når vi tar hensyn til disse andre versus vi forstår at det Jesus sa er at han og hans far har forutbestemt bestemte mennesker til å bli frelst. Og når vi utvider teksten vår til å omfatte hele kapittelet, forstår vi at Jesus snakker her til fariseerne. Jeg vil ikke sitere hele kapittelet her for kortfattethets skyld, men du kan lese resten av kapitlet selv. Og utvide lesingen vår til å omfatte hele Johannesboken, vi kommer til å forstå at det Johannes gjør, forklarer ikke bare hvorfor folk trenger frelse, men metoden de kan oppnå den for å forstå fullt ut må vi ta den samme prosessen til hele Bibelen.

Jeg uttalte at Det gamle testamentet var en introduksjon til Det nye testamentet. Så nøyaktig hva mente jeg med den uttalelsen? Det gamle testamentet, som begynner med 1.Mosebok 1: 1 til og med Malaki 4: 6, finner vi at det er en historie som viser vekselvis Guds ulydighet, Guds represal, og til slutt menneskets gjenaksept av Guds vilje. p>

Betydningen av denne syklusen ligger i det faktum at selv om mennesket avviser Gud at Gud er tilgivende og vil ta imot mennesket på menneskers anger.

Derfor blir budskapet i Det gamle testamente oppsummert opp i:

Romerne 3:23 For alle har syndet og mangler Guds herlighet;

Så hva har alt dette med ditt opprinnelige spørsmål å gjøre?

Dette er egentlig evangeliets budskap, og det vi må forstå er at en velvillig Gud skapte mennesket av kjærlighet, og som med alle sine andre kreasjoner, ønsket Gud ikke bare at disse kreasjonene ble laget, men at de skulle være evige.

1.Mosebok 1: 31 Og Gud så alt han hadde laget, og se, det var veldig bra. Og kvelden og morgenen var den sjette dagen.

På dette punktet må vi huske at verden og mennesket alle var uberørte da Gud uttalte alt som veldig bra. Men det forble ikke slik på grunn av menneskets ulydighet, og ved dette visste mennesket hva straffen for den ulydighet ville være; og tok opprør imot Guds løfte om gjengjeldelse.

1.Mosebok 2:16 og 17 Og Herren Gud befalte mannen og sa: Av hvert tre av hagen kan du fritt spise: Men av treet til kunnskap om godt og ondt, skal du ikke spise av det; for den dagen du spiser av det, skal du dø.

I versene ovenfor lærer vi to ting;

  1. Gud sørget for hele menneskets behov ved at han ga ham hvert tre i hagen unntatt ett.

  2. Vi lærer et grunnleggende faktum om menneskets natur ved at han ikke var fornøyd med Guds overflod, men ønsket å ha alt til og med til å lide Guds ire.

Etter å ha gitt deg bakgrunnen . Nå skal vi se på utvelgelsen av Israels nasjon som Guds utvalgte folk.

Til å begynne med trenger vi å analysere Guds tilknytning til Abraham og den Abrahamspakt.

Genesis 15: 6 Og han trodde på Herren; og han telte det til seg for rettferdighet.

Nøkkelen her er at troen på Herren regnes som rettferdighet, og at det da er nøkkelen til frelse, det vesenet at vi tror og stoler på Gud. Med det mener jeg ikke at vi tror at det er en Gud, men at vi tror at han ikke bare har vår beste interesse og at han elsker oss utover vår kunnskap, men at vi stoler på at han vil tilfredsstille alle våre behov og det som skiller oss fra Gud er vår grådighet og ønske om alt, og ikke bare det Gud vet er våre behov.

Jesus sa:

Matteus 6: 8 Vær derfor ikke lik dem! For din Far vet hva du trenger før du ber ham.

og,

Matteus 6:32 (For etter alt dette søker hedningene 🙂 for din himmelske Fader vet at du trenger alt disse tingene.

Her hopper jeg over noen viktige ting fordi dette i utgangspunktet er altfor langt. Jeg vil imidlertid gjerne gi resten av dette til deg i chatten hvis du vil tåle at jeg er veldig veldig treg i chatten.

Så til poenget med Jesus, og sa at han ikke kom for å avskaffe loven, men for å oppfylle loven.

Det Jesus mente med dette var at hvis du ser tilbake på nasjonen Israel. De har ikke holdt seg tro mot ordet slik de burde ha gjort, og ved ikke å gjøre det har de mistet Guds beskyttelse. Men hvis vi tar en titt på Johannes 3:16 og 17.

Johannes 3:16 og 17 For så elsket Gud verden at han ga sin enbårne Sønn, for at den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. For Gud sendte ikke hans Sønn til verden for å fordømme verden, men for at verden gjennom ham skal bli frelst.

Hvis vi erstatter ordet «hans skapelse» med ordet «verden» får vi en bedre forståelse av Guds motiver. Så på dette punktet går vi tilbake til det Gud sa til Abram ved at Gud krediterte Abram rettferdighet på grunn av sin tro.

«Abraham trodde Gud, og Gud krediterte ham det som rettferdighet.» Det samme forskriften gjelder for oss ved at vår tro blir kreditert oss som rettferdighet. Hvis vi brukte det på evangeliet.Det vi finner er at frelse egentlig ikke er avhengig av Jesu død og oppstandelse, men av vår tro på at hans død og oppstandelse betalt syndegjelden vår i sin helhet. Du synes kanskje det er en tåpelig uttalelse, men la oss se litt på det.

Lukas 1:26 Og i den sjette måneden engelen Gabriel ble sendt fra Gud til en by i Galilea, som het Nasaret,

Matteus 1:21 Og hun skal føde en sønn, og du skal kalle hans heter JESUS: for han skal frelse sitt folk fra deres synder.

I Lukas, kapittel 1 vers 26, Vi finner at Gabriel er sendt fra Gud. Og i Matteus, kapittel 1 vers 21, lærte vi at Gud forteller oss at Jesus vil frelse oss fra synden vår. Men når vi kontrasterer det med Johannes 3:16, finner vi det. Johannes sier at de som tror vil bli frelst. Så hvordan løser vi den tilsynelatende uenigheten mellom de to?

For å blande disse to. Vi må gå tilbake til Guds tildeling av rettferdighet til Abraham for hans tro. Hvis vi skulle ta Matteus, kapittel 1 vers 21 i bokstavelig forstand, måtte vi akseptere dette at Jesu død og oppstandelse ville ha dekket alle syndene. Dette er imidlertid ikke sant. Jesus sa selv at sauene hans ville høre stemmen hans, mens de som ikke var sauene hans, ville lytte etter sin herres stemme.

Dette kan bare bety at ikke alle ble frelst av Jesus død og oppstandelse, og så vi overlates bare til å tro at det Johannes sa er sant at bare de som tror, blir frelst.

Så hvordan svarer dette på spørsmålet ditt, svaret er ganske enkelt at loven ikke har blitt gjort vekk med; men i stedet betyr det at loven fortsatt er like mye i kraft i dag som den var da Gud ga den. forskjellen er at gjennom vår tro blir våre synder vasket bort av Jesu blod. Så derfor kan jeg bare fastslå at de som ikke tror Jesus var Messias, forblir under loven. Og de som har akseptert frelse, selv om de fremdeles er under loven, er deres ulydighet mot loven blitt tilgitt fordi de tror at Jesu offer har utslettet deres ulydighet

Svar

Hva mente Jesus at han ikke kom for å avskaffe loven, men for å oppfylle den? KJV

Galaterne 3; 23-26

23 Men før troen kom, ble vi holdt under loven, holdt kjerne for den tro som skulle bli åpenbaret fremover.

24 Derfor var loven vår skolemester som førte oss til Kristus, slik at vi kunne bli rettferdiggjort av troen.

25 Men etter at troen er kommet, er vi ikke lenger under en skolemester.

6 For dere er alle Guds barn ved tro på Jesus Kristus.

Galaterne 3; 23 Syndere er bundet av loven, det vil si at de er forpliktet til lovens krav og dommer. / p>

Galaterne 3; 24 Loven peker oss på Kristus, at vi ved tro på ham blir tilgitt.

Galaterne 3; 25 Som troende på Jesus Kristus er vi ikke lenger forpliktet til lovens dommer.

Galaterne 3; 26 Som Guds barn opprettholder vi loven.

Matteus 5; 17-19

17 Tenk ikke på det Jeg er kommet for å tilintetgjøre loven eller profetene: Jeg er ikke kommet for å ødelegge, men for å oppfylle.

18 For sannelig sier jeg dere, til himmel og jord går forbi, en drøss eller en tittel skal på ingen måte overgå loven før alt er oppfylt.

19 Den som derfor bryter et av disse minste bud og lærer menneskene slik, han skal kalles den minste i riket men den som gjør og lærer dem, den skal kalles stor i himmelriket.

Ordspråkene 28; 9 Den som vender øret fra å høre loven, hans bønn skal være vederstyggelighet.

Johannes 3; 16 For så elsket Gud verden at han ga sin enbårne Sønn, slik at den som tror på ham, ikke skal fortabes, men ha evig liv.

Gud ofret sin Sønn for å tilfredsstille dødsdommen over Adam og Eva. Loven og dens krav oppfylles gjennom Jesu Kristi liv og død. Jakob 2; 8-13, «den kongelige lov i henhold til skriften» Jesus Kristus avskaffet den ikke ved loven, han forstørret den. Loven ifølge Skriften er de ti budene, og de er uforanderlige. Troende som har Jesu Kristi rettferdighet ved Den Hellige Ånd, holder Guds bud.

Svar

Det er tre aspekter ved loven: lovens prinsipp, lovens bud og ritualene av loven. Hvis du ikke skiller mellom disse tre tingene, vil vi aldri ha en ordentlig forståelse av loven. Vi vet at lovens prinsipp er over (Gal 5:18; Rom 10: 4). I dag, i dispensasjon av nåde, handler ikke Gud med oss i henhold til lovens prinsipp; snarere handler han med oss i samsvar med troens prinsipp.Hvorvidt vi skal bli rettferdiggjort, frelst og akseptert av Gud, avhenger av troens prinsipp, ikke lovens prinsipp. Dette er hva det betyr at lovens prinsipp avskaffes i Kristus under dispensasjon av nåde.

Selv om lovens prinsipp er avskaffet, er ikke lovens bud annullert. I stedet har standarden på disse budene blitt løftet. Dermed har ikke budene, knyttet til de moralske standardene, blitt avskaffet; de vil forbli i evigheten. I sitt himmelske rike har kongen løftet lovens standard på to måter: ved å utfylle de lavere lovene og ved å endre de lavere lovene til høyere lover. På denne måten er moral i lovens bud blitt løftet til en høyere standard (Matt 5-7).

Jesus selv holdt alle lovens bud da han var på jorden. Så gikk han til korset for å dø for oss. Gjennom sin substitusjonsdød oppfylte han loven på den negative siden. Hans intensjon med å tilfredsstille lovens krav var ikke å produsere lovholdere, men å oppnå forløsning som et skinnende rent Guds lam (Joh. 1:29).

Det tredje aspektet av loven er ritualene til Loven. For eksempel å ofre og holde sabbaten er lovens ytre ritualer. Disse ritualene ble også avsluttet fordi de var en del av den gamle dispensasjonen av skygger, figurer og typer, som alle er oppfylt av Kristus som Vi er ikke lenger forpliktet til å overholde lovens ritualer.

Derfor er lovens prinsipp og lovens ritualer avsluttet, men lovens bud som krever en høy moralsk standard, har ikke blitt avsluttet. Snarere har disse budene blitt opphevet. Ved hjelp av Kristus som oppstandelseslivet i vår ånd, kan vi oppfylle den moralnormen som kreves av den høyere lov i himlenes rike.

Svar

Det gamle testamentet

Alt kommer ned på hva Jesus mener med «loven».

I Matteus 5:17 -18 «loven og profetene» som Jesus refererer til (v17) er det vi kristne kaller «Det gamle testamente», og i sammenheng med dette er «loven» han refererer til (v18) det som kalles Pentateuch ( de fem bøkene som tilskrives Moses).

Ikke Moseloven

Det har vært en uheldig tendens til å få disse versene til å virke vanskeligere enn de faktisk er ved å tolke de to utsagnene til Jesus som en henvisning til de ti budene spesifikt (som konteksten i disse versene ikke støtter) eller den mosaiske lovkoden i sin helhet (støttes ikke av teksten).

Ny undervisning

Jesus er i ferd med å gi ny lære og nye bud, og hadde det ikke vært for disse forberedende uttalelsene, kan det ha blitt tenkt th ved Jesus avviste åpenbaringen av Guds vilje som finnes i de jødiske skrifter (det Paulus kaller «Guds orakler» Rom 3: 2), som hittil ikke bare hadde forut for, men også forutsett og varslet Messias komme. p>

Jesus avslører at han langt fra å avhende loven eller profetene (de jødiske skrifter) har kommet for å fullføre alt disse tidligere skriftene snakker om (Hebreerne 1: 2).

Kristi lov

Det er sant at Moseloven (paktloven) er også oppfylt av Kristus, gjennom hans fullkomne lydighet, og av troende, gjennom tro, når de blir i Kristus og deltar i hans rettferdige liv (og dermed oppfyller «lovens rettferdige krav» Rom 8: 4). Dette er imidlertid ikke det spesifikke emnet i avsnittet ovenfor, som først og fremst var ment å forberede dem som lytter til den nye læren og de nye budene som Kristus (og senere hans apostler Apostlenes gjerninger 2:42) bringer (v19) og som vi er å ta mest alvorlig oppmerksomhet (Heb 2: 1-4).

Vår lydighet, som kristne disipler, er mot «Kristi lov» (Galaterne 6: 2; 1. Korinter 9:21) og ikke til den gamle paktloven, men som Jesus sier, forblir dette, og som resten av Skriften «… er nyttig for å undervise, irettesette, korrigere og trene i rettferdighet (2. Timoteus 3:16).

Svar

Re «OT-lovene er fremdeles i kraft»? Vel, de er ikke avskaffet, har de? Men de religiøse seremoniene knytter seg til OT-lovene løser ikke lovbruddene begått i henhold til denne koden. Å ofre et dyr i ditt sted gir ikke et gjenværende problem, men offeret til en mann i ditt sted som tilfeldigvis er den eneste som er født nb sønn av den levende Gud resulterer i en helt annen sak. For OT-lovgivningen tillater ikke noen mulighet for å løse den synden. Hva illustrerer Jesus angående vinsekkene?Den nye vinen går inn i et nytt vineskinn, det vil si lov, som tillater å løse synden fra bare et manns drap. Men det er bare tidligere synder som er tilgivelige. IKKE å ha troen til å omvende seg fra den ene synden av Jesus «korsfestelse er i og for seg en synd ved lov og er den synden som ikke er tilgivelig. Guds nåde er at ved Jesus «korsfestelse var det forsvarlig å gjøre en lovendring med hensyn til hva Gud hadde lovet sin sønn.

«Og for livet ditt vil jeg sikkert kreve regnskap. Jeg vil kreve regnskap fra hvert dyr. Og fra hver mann vil jeg også kreve regnskap for medmenneskenes liv. «

Og du er ikke utenfor boksen dette begrepet av Gud, «også hver mann,» han har satt halen i, er du?

Loven ble oppfylt ved å gjøre et tillegg til den.

Se Jes. 2: 3, Jes. 51: 4b, Apg 7:53, Gal 3:19, Rom. 2:13, Rom. 5:20, Hebr. 7:12 OT-loven eller den skriftlige koden ble levert på Sinai. Den nye loven ble overlevert i Jerusalem.

De som har troen på å adlyde den, vil bli erklært rettferdige av Gud. De som nekter, avskærer seg fra å oppnå retten til evig liv.

«For det er ikke de som hører loven som er rettferdige i Gud» s syn, men det er de som adlyder loven som vil bli erklært rettferdige. «- Rom. 2:13

Kommentarer

  • Dette ville ikke ‘ t være så dårlig et svar hvis det ikke hadde ‘ t et argumentativt, helt ikke -konstruktiv tone. » Og venn » og alt. Prøv å holde fiendtligheten / nedlatenheten til et minimum. Se Hva slags oppførsel forventes av brukerne? . Vi høyt setter pris på profesjonalitet på alle StackExchange-nettsteder, noe som er en av grunnene de ‘ er mindre sannsynlig å degenerere til argumenter som de du ‘ d finner på typiske diskusjonsfora.
  • Se også Retningslinjer for en høflig, akademisk tone
  • @David litt av en nit-pick, men jeg ‘ d erstatt ‘ argumenter ‘ med ‘ kamper ‘. Per definisjon, her på Stack Exchange, ønsker vi argumenter (i Platon-forstand, ikke kasteplatene på hverandre) velkommen der vi kan komme med saken vår og støtte den med fakta og referanser og deretter metodisk bestemme det mest relevante, nyttige , og robuste argumenter via avstemning og kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *