För uthyrningsföretag och företag skulle de ägda bilarna vara en flotta . Flera bilar som eskorterar en VIP skulle vara en motorcade .

Men om jag vill säga:

Jag ogillar att vara den ensamma föraren på en tom motorvägssträcka, så jag kan sluta köra för att komma från [ grupp av bilar ] bakom mig till [ grupp av bilar ] framför.

Finns det ett bra kollektivt substantiv som skulle gälla för denna situation? Eller skulle det vara en fråga om att välja en allmän term, som grupp , kluster , blockera etc.

Kommentarer

  • pack , kluster , gäng , …
  • ” bilar ” ………..
  • När du ’ kör på en motorväg och du ’ omges av andra bilar, går också ganska snabbt, och det finns öppet utrymme framför och bak av denna grupp av bilar kallar vi det att vara i ett ” -paket ” av bilar i min del av världen. (Som att springa med ett vargpaket antar jag!)
  • Linje och kaos används också.
  • En stolthet av Porsches. En självmodighet av Priuses.

Svar

Eftersom det verkar inte finnas någon exakt teknisk term för en massa oberoende bilar som reser tillsammans på en genomfart måste du gå med bredare terminologi. Jag föredrar att säga grupp av bilar (vilket är vad du började med) eller till och med bara bilar som Oldcat föreslog . Eftersom det inte finns någon speciell term för det kommer många variationer av detta att förstås lika bra.

Jag ogillar att vara den ensamma föraren i en tom sträcka på motorvägen, så jag kan hamna i snabb fart för att komma från bilarna bakom mig till bilarna framför.

Kommentarer

  • De flesta svaren försöker mynta nya termer som inte är vanligt, jag tror att den här är ’ bäst passande ’ som nämner att det inte finns någon term och föreslår vanligt förekommande alternativ (eftersom Oldcat inte ’ inte skrev som svar)
  • Obs – mina nedröstningar var förtjänade eftersom jag ursprungligen också föreslog en felaktig term (trafikvåg). Jag tycker att den är lämplig eftersom den nu vilar.

Svar

Ett vanligt ord som ett samlat substantiv är rad (som i en rad bilar ). W Med detta ord kan du också specifikt betyda bilarna på din fil, men det kan användas för raden av bilar på alla banor. Det kan dock betyda en produktionslinje för bilar också i ett affärssammanhang.

Baserat på ditt exempel sökte jag ” bilrad efter ” och ” bilraden framför ” i Google Books och det finns många träffar. Några exempel på användningsområden från resultaten:

Omkring den här gången såg någon att ett par stora semi-lastbilar hade fastnat i raden av bilar bakom oss.

[Djupt i våra hjärtan: Nio vita kvinnor i frihetsrörelsen Av Joan C. Browning, Dorothy Dawson Burlage – 2002]


Förarna i den långa raden bilar bakom dem , försökte mycket hårt att inte gå vilse på vägen till orten.

[Sarah ”s Ten Fingers Av Isabelle Stamler – 2013]


Det fanns en rad bilar framför honom och tumlade långsamt framåt.

[Geek High By Piper Banks – 2007]


Jag hittade också en bloggsida som behandlar samma fråga och försöker svara i detalj. Trafik tänker också på författaren men han förklarar varför det inte kan vara en kollektivt substantiv för bilar som nedan och han kommer också med många förslag som kollektivt substantiv:

Jag trodde att ”trafik” kanske skulle vara lämpligt kollektivt substantiv. Men i sin bok Traffic: Why We Drive the Way We Do förklarar Tom Vanderbilt att ordet ”trafik” ursprungligen hänvisade till handel och rörelse av varor och var ett positivt ord. Då kom det också att hänvisa till de människor som flyttade varor. Och eftersom ”trafik” betydde att folk flyttade saker för att handla, kom det att betyda människor som flyttade fordon i strävan efter handel. Vilket är ganska mycket vad det betyder idag, eftersom de värsta trafikstockningarna uppstår när miljontals människor försöker komma till jobbet. I vilket fall som helst betyder ”trafik” bilar och människor, så det kan inte vara rätt kollektivt substantiv för bilar.

http://averagejoecyclist.com/?p=2661


En jämförelse av vanliga användningar (en grupp bilar, ett kluster av bilar, ett paket bilar, ett gäng bilar, ett block av bilar, en förälskelse av bilar) på Google Ngram Viewer :

ange bildbeskrivning här


Slutligen , är det värt att nämna kaos men det används inte vanligtvis som ett samlingsnamn och det har också en känsla av trafikstörning vilket är en vanligare fras.

Boken ” Ett kompendium av kollektiva substantiv: Från an Armory of Aardvarks to a Zeal of Zebras ” (Av Woop Studios, Jay Sacher) nämner mayhem tillsammans med flottan och stack som ett samlingsnamn för bilar. Som du sa används flottan huvudsakligen i affärssammanhang och stack används huvudsakligen för bilar som staplas ovanpå varandra i en skrotgård.

ange bildbeskrivning här

Exempel på användningar av mayhem :

Med den billigaste bensinen i världen och inga trafiklagar eller hastighetsbegränsningar är de nigerianska motorvägarna en bil för bilar köra varandra till vänster och höger.

[Camping med prinsen och andra vetenskapsberättelser i Afrika Av Thomas A. Bass – 1990]


Till förare som har genomgått kaos av bilar , motorcyklar, barrows och containertruckar som täpper den alternativa vägen, den nya vägen ser ut som en uppenbar pennspinnare.

[The Economist, Volume 332, Issues 7870-7874 – 1994]

Kommentarer

  • @ Mari-LouA: Uppdaterad baserat på ditt förslag. Tack.
  • Det ’ är nästan omöjligt att förutsäga vilka frågor om ELU som kommer att ta av eller dö på fötterna. Jag skulle ha satsat på att den här frågan skulle locka fler besökare och intresse.

Svar

I trafikteknik och förare ” Jag har hört en grupp bilar som kallas ”peloton”.

Kommentarer

  • Vad ’ är en ed ? Utgåva?
  • @ Mari-LouA: Utbildning. Förare ’ utbildning. Skolan för att lära sig att köra.

Svar

Jag har kallat dem koagulerar i årtionden, eftersom de stör trafikartärerna. Jag är inte ensam om sådan användning a Också Urban ordbok :

så att alla saktar ner, vann ”t gå vidare, och en ”koagel” av bilar skapas av polisen.

De ger farlig körning, eftersom koageldynamiken är föremål för beteendet hos värsta föraren i koagulatet.

Svar

Jag föredrar klump eftersom det innebär något lite mer godtyckligt och organiskt än kluster .

En snabb sökning av trafikmodelleringsdiskussioner hittade det här dokumentet vilket bekräftar min användning av klump.

Svar

”Trafikvåg” verkar mer vara en fråga om beteende för hela trafikströmmen och en funktion eller resultat av avbrott i flödet.

Jag tror inte att det finns ett ord som används i stor utsträckning för detta. Jag tror inte att det finns ett ord för att det används var som helst, faktiskt.

Men jag har ett förslag: en ”bolus”.

Om du tittar på användningen av ordet i medicin ( från Wikipedia ) är en bolus av medicinering en vätskeklump som inträffar vid den första injektionen .

Så, en klump bilar som rör sig längs motorvägen kan kallas en ”trafikbolus”. Eller det är åtminstone min historia och jag håller fast vid den.

Kommentarer

  • Så varför nedröstningen?
  • Det ser ut som jobbet för en enstaka nedröstare, flera svar har också nedröstats, om du klickar på siffran mellan pilarna ser du hur många uppröstningar / nedröstningar var och en har. (Jag tror att du har ” tjänat ” tillräckligt många poäng)
  • @ Mari-LouA, du har rätt till din åsikt, förstås, men jag är rädd att jag inte kan ” tjäna ” tillräckligt många poäng som passar mig! Jag är girig om rep-poäng! Mer! Mer! Nu kanske du menar att mitt svar här bara är värt en uppröstning. Kanske så, men jag skulle inte invända mot mer. 🙂
  • Åh, nej! Jag menade att du har tillräckligt många rep-poäng för att se hur rösterna delas, men jag ’ är inte säker.Du ’ måste checka in i hjälpcentret, behörigheter bla, bla …, bla … 🙂
  • Ja, @ Mari-LouA, du har rätt, jag har tillräckligt många poäng för det – under en tid nu. Ledsen att jag missförstod din mening! ’ är bra!

Svar

Konvoj är också lämplig, även om den oftare används för en ström av tillhörande militära fordon. Den kan också tillämpas på icke-militär trafik.

Kommentarer

  • Konvoj är lämplig om alla medlemmar i partiet är associerade med varandra . om du och en grupp vänner alla reser till en destination i flera bilar, så ’ kallar det en konvoj.
  • Per meta.english.stackexchange.com/a/364 för skillnaden mellan användning och omnämnande, använd ett kursivt ansikte för att nämna, inte en fetstil. Det gör annars att sidan ser för tung ut annars och strider dessutom mot typografisk konvention både på den här webbplatsen och i vetenskapliga verk.
  • @dwjohnston Jag kan aldrig höra konvoj utan att tänka på den här låten .

Svar

En procession av bilar.

En grupp av personer, fordon eller föremål som rör sig på ett ordnat och formellt sätt.

Svar

Överraskande nog har ingen föreslagit sylt . Jam är en samling människohandlare som man bara vill fly från för att stöta på baksidan av ännu en annan.

Se även Peloton (cyklar) som ger utkast (racerbilar) som i han är i huvudutkastet för bilar och peloton ( http://en.wikipedia.org/wiki/Platoon ) som verkar vara en hybrid av drag, vilket kan förklara en önskan att flytta från pack till pack för att förbättra körsträcka och säkerhet.

Kommentarer

  • Ärligt talat har jag ’ bara hört ” jam ” används för en trafikstopp: trafikstockning .

Svar

Det är ett ord som används för detta vanliga fenomen, men det är knappast universellt:

Jag sitter i trafik eller kryssar längs i en oändlig ficka av bilar som gör lite mer än 55 mph.

[internet; 74 000 träffar på Google, men en ”sitsficka på bilar” och en annan falskt positivt under de första 10]

Kommentarer

  • Det ’ är uppenbarligen inte en felaktig term och det är ’ förståeligt. Jag ’ har själv hört det. Även om det ’ inte är en samlokalisering föredrar jag det framför ’ massa bilar ’ vilket mildt utlöser en ’ mindre än ordnad ’ i mina tankar. AHD har en känsla som tyder på varför: grupp 2. Informell En grupp människor som vanligtvis har ett gemensamt intresse eller förening: Min bror och hans grupp är basketfanatiker.
  • Ficka verkar vara motsatsen eftersom det normalt indikerar ett hål i en fast eller yta.
  • Denna mening från RHK Webster ’ s ger användningen i fråga: ficka 5. en isolerad grupp, ett område eller ett element kontrasterat med ett omgivande element eller en grupp: motståndsfickor . Och från Google Dictionary: några av trädgårdarna hade fortfarande fickor med smutsig snö i sig .

Svar

Detta är ett myntat uttryck, som inspirerades av den italienska termen flusso , som ofta används i samband med trafik, och vi pratar om trafikflödet också.

Får jag föreslå:

Jag ogillar att vara ensamföraren på en tom motorvägssträcka, så jag kan sluta fort gå från flödet av bilar bakom mig till flödet framför.

Alternativt fortsätter du med temat vatten …

Jag ogillar att vara den ensamma föraren i en tom motorvägssträcka, så jag kan hamna i snabb fart för att komma från tidvattnet för bilar bakom mig till tidvattnet framför.

Svar

Vanligtvis går bilar på vägar i rader eller linjer, det samlade substantivet som används för fordon i en rad eller linje är, en flotta av. Därför tror jag att vi kan använda en bilpark.

Svar

För mig är vilken grupp bilar som helst på vägen TRAFIK.

Jag snabbar upp för att komma från trafiken bakom mig till trafiken framåt.

Kommentarer

  • ’ Trafik ’ är mass substantiv, som ’ vatten ’, vilket betyder att du inte ’ inte har mer än en av det, du har bara en massa av det. En grupp är en enda sak som det kan finnas fler än en.
  • @Mitch: Även om du har rätt och det ’ är inte ett samlingsnamn proprie dictu , det fungerar fortfarande i OP-sammanhang.
  • @TimLymington Jag ser inte ’ det. ” Jag ’ jag påskyndar mig för att komma från trafiken bakom mig till trafiken framåt ” >

t sou och rätt för mig.

  • @Mitch Verkligen? Eftersom det låter helt begripligt för mig.
  • @ghoppe Jag kommer att gå så långt som att säga att det inte ’ inte låter hemskt (och jag förstår helt vad det är menade), men jag känner att ’ varför skulle någon säga det så eftersom det finns ett mer naturligt sätt, t.ex. ’ grupp av bilar ’. Jag använder trafik som ” Det ’ är inte så mycket trafik här ’ eller ’ Trafiken är hemsk här ’. Jag antar att det ’ är OK att säga ” där ’ är dålig trafik framåt ”. Men jag tycker att ’ inte fångar upp vad OP säger, att flytta från ett område med dålig trafik genom ett område med låg trafik till dålig trafik.
  • Svar

    Så småningom använde jag väl tidsinställda banbyten och lite aggressiv svansspårning, jag arbetade mig fram till paket med för långsamt bilar . Jag släppte mig äntligen från dem, bara inom några minuter för att känna mig naken och ensam på vägen. Så jag ökade ännu mer för att komma ikapp med ännu ett bilpaket som rörde sig, alldeles för förbannat långsamt. Så jag började om igen.

    Kommentarer

    • Att utöka en kommentar till ett svar är acceptabelt men det här är inte ett bra svar, jag ’ är rädd. Medan ordet pack har använts är det ’ inte uppenbart att det är svaret på frågan.
    • Det ’ ett paket om det är motorcyklar.
    • ” pack ” används också ofta för en grupp förare i cykellopp.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *